Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017-07-24 09:53

Svara på tråd  [ 28 inlägg ] 
 Allmänt snack & läsning på internet. 
Författare Meddelande
van postare
van postare

Svara med citat
Startar tråden med lite nyheter om Hillsborough.

Det var inte supportrarnas fel och polis samt myndigheter mörkar sina misstag.
Sorgligt agerande då, bra med upprättelse nu.

(från AB)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/england/article15427670.ab

2012-09-12 16:38
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Själv är jag lite överraskad att Konkurrensverket har något att säga till om när det gäller håkky. Jag läste en artikel om att KKV skickat ett brev till Hockeyligan angående deras ställningstagande att inte ta emot lockoutade NHL-proffs kan innebära olaglig utstängning från arbetsmarknaden (kartell?). Jag ser inte hur det resonemanget kan fungera, såvida inte varje svensk spelare har ett passivt livstidskontrakt med en svensk klubb och de måste ta emot spelare i den mån de vill komma hem för en kortare eller längre period.

Saken är ju lite annorlunda inom fotbollen, där det finns åtskilligt fler länder där det spelas fotboll på ekonomiskt professionell nivå, men tanken svindlar om t.ex. Serie A skulle gå till strejk och lockout, och så måste i alla fall alla icke-italienska spelare beredas plats i sina hemländers klubblag för annars skulle de sistnämnda bryta mot konkurrenslagstiftningen? :smt103

2012-09-13 12:30
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jag läste att hockeyklubbarna enligt order från högre ort (hockeyligan eller förbundet) ska redovisa publiksiffran utifrån antalet sålda biljetter och inte hur många åskådare som passerat vändkorsen. Orsaken vet jag inte men man kan ju gissa att man vill visa upp så höga publiksiffror som möjligt i marknadsföringssyfte.

2012-09-13 18:42
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Vidare läste jag att TV4 i sitt avtal med att direktsända svettbandy kommer att bojkotta gympahallar som har ribbstolar längs väggarna. Det innebär bl.a. att några av topplagen som är missgynnade vad gäller hemmaplan inte är aktuella att visas i TV. Tänk om det gällde fotboll också, kanalerna vägrar att direktsända från arenor med löparbanor. Den regeln kanske redan gäller, eller försvinnande få elitsatsande fotbollsklubbar är fast på den sortens multiarenor?

2012-09-13 19:58
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
I och med kvällens kvalmatch till fotbolls-VM kommer Sverige att spela med det förmodligen längsta och tyngsta forwardsparet i världen enligt Aftonbladets sammanställning. Firma Ibrahimovic + Ranégie kommer tillsammans upp i 391 cm, 196 kg.

Jag vet inte om fotboll är känd för att vara en sport där man har fördel att vara väldigt lång och tung, men det är väl bra om svenska landslaget är bäst i världen på något.

Iofs kanske det finns någon 215 cm lång avdankad basketbollspelare som lirar korpfotboll. I så fall räcker det med en ganska medelmåttigt 177 cm lång kollega i anfallet för att klå I&R på längden.. inte så svårt att överträffa vikten heller.

2012-10-12 13:33
van postare
van postare

Svara med citat
Överträffa vikten på 196kg/två anfallare överträffar 2/5 lag jag mött i korpserier genom åren! =)

2012-10-12 14:36
van postare
van postare

Svara med citat
Ja man kommer ju inte behöva panikköpa biljetter till
Brasilien för att se Sverige iaf...

2012-10-12 18:46
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Xavi förlänger sitt kontrakt med FC Barcelona t.o.m. 2016 och kommer därmed ha spelat i samma förening sedan han var 11 år gammal, totalt 25 år. Undrar om han får en guldklocka, det är väl vanligt efter lång och trogen tjänst?

2012-12-14 11:33
van postare
van postare

Svara med citat
carlsson skrev:
Xavi förlänger sitt kontrakt med FC Barcelona t.o.m. 2016 och kommer därmed ha spelat i samma förening sedan han var 11 år gammal, totalt 25 år. Undrar om han får en guldklocka, det är väl vanligt efter lång och trogen tjänst?

Lätt att ha klubbhjärta i Barcelona!
Jag vill också ha guldklocka...

2012-12-16 17:12
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
.. och nu säger arrangörerna inför fotbolls-VM 2022 i Qatar att det är helt OK för dem om mästerskapet flyttas till vintertid då det inte är lika mördande varmt som i juni-juli.

Jaja, fotbolls-VM någon gång i november-december, samtidigt som förstås det årliga håkky-VM brukar äga rum i maj och Stanley Cup förstås kan dra ut till en bit i juni. Om de sedan flyttar några inomhussporter från sommar-OS till vinter-OS är ingenting likt någonting längre.

Frågan är hur alla storklubbar i ligor som spelar höst-vår kommer att ställa sig till att göra ett uppehåll mitt i säsongen för VM? Iofs är det kanske inte alltid så vädermässigt kul att spela fotboll i England, Tyskland, Frankrike, norra Italien osv i början av december så de kan acceptera några veckors uppehåll. De har dessutom nio år på sig att planera och ställa in sig om det blir verklighet med VM 2022 så sent på året.

2013-03-22 17:08
somnat på barstolen, skriver i sömnen
somnat på barstolen, skriver i sömnen
Användarvisningsbild

Svara med citat
Lägger man ett fotbolls VM i ett land som både befolkningsmässigt och storleksmässigt är lika stort som Skåne så är det nog inga problem att då flytta mästerskapet och spela det närhelst det passar. Jag menar. Har man mutat sig igenom hela vägen till att få mästerskapet är det knappast problem att låta hela världen anpassa sig efter deras väderförhållande.

2013-03-25 08:23
Profil ICQ WWW
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Senaste Zlatan-ryktena placerar honom i Italien till sommaren, antingen Juventus eller Napoli. Del av det skulle bero på att PSG och Real Madrid påstås byta tränare med varandra, att Mourinho tar med sig Cristiano Ronaldo till PSG och att Zlatan och Ronaldo är "inkompatibla", ungefär som en äldre Mac och en PC antar jag. Men allt är som sagt rykten...

2013-04-12 16:01
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Dog i sömnen 32 år gammal

AIK:s målvakt Ivan Turina, 32, är död.
Han hittades död i sin lägenhet tidigt
i morse. Polisen fick larmet 07.30.

Vila i frid!

2013-05-02 16:52
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
carlsson skrev:
Om de sedan flyttar några inomhussporter från sommar-OS till vinter-OS är ingenting likt någonting längre.

Jag vet inte hur man ska tolka den här TT-nyheten?

Citat:
Problemet är också att det inte finns särskilt många andra perioder att flytta VM till.

OS 2022 - där Stockholm/Åre kan bli en av kandidaterna - avgörs samma år och fotbollens medverkan, speciellt på damsidan, anses väldigt viktig. Dessutom skulle en flytt av datumen kosta Fifa, enligt en källa till Reuters, en summa i miljardklassen.

http://vlt.se/sport/ttsport/1.2232506-f ... -november-

Innebär det att damfotbollen kommer att spelas under vinter-OS från och med 2022? Dam-VM brukar väl gå på udda årtal, så det kan ändå inte sammanfalla med herrarnas fotbolls-VM. Det kan förstås också vara en schyst "tyrckfelsnisse" som smugit sig in.

Den enda vettiga förklaringen jag kan se är att IOK skulle bli arga på FIFA om de lade fotbolls-VM nästan samtidigt som vinter-OS och det skulle då bli ytterligare fnurror på tråden om fotbollens varande i OS och under vilka villkor. FIFA vill förstås inte urvattna sitt eget VM:s betydelse, därför finns U23-reglerna i OS så det inte ska bli en turnering med de allra bästa herrspelarna, men samtidigt vill IOK väldigt gärna att fotboll finns med i någon form.

Jag har svårt att se vad IOK skulle kunna sätta emot OM det skulle bli ett fotbolls-VM i februari-mars 2022. Ta bort U23-regeln och låta alla klubbar och spelare som vill och vågar ställa upp i OS-fotbollen 2024, kanske rentav 2020? Eftersom reglerna säger att varje lag får ha tre "överåriga" spelare skulle det bli svårt för FIFA att välja ut vilka tre spelare från varje land som INTE skulle bli avstängda inför kommande FIFA-sanktionerade tävlingar.

2013-10-04 00:00
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Olof Guterstam, f.d. skyttekung i Brommapojkarna är numera underläkare och ska spela fotbolls-VM för läkare i Brasilien parallellt med det "stora" VM.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 8941018.ab

Citat:
I går spelade läkarlandslaget träningsmatch mot författarlandslaget och vann med 3–2 efter två mål av Guterstam och ett av Gustav Christensen.

Hur många yrkeslandslag i fotboll finns det, och är de officiellt erkända av SvFF eller liknande? Finns det ett advokatlandslag, ett rörmokarlandslag, ett taxichaufförslandslag, ett bilförsäljarlandslag, ett optikerlandslag osv inom sporten fotboll? Polislandslag tror jag mig ha hört talas om tidigare, och det är säkert så att vissa yrken med starka yrkes- respektive fackförbund har lättare att samla ihop sig.

Jag kommer osökt att tänka på Monty Python-inslaget med en fotbollsmatch mellan grekiska och tyska filosofer. :smt003

2014-05-27 20:20
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Hoppsan..

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.251978 ... utsignalen

2014-06-09 09:58
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Jag såg också nyheten. Och blev rejält förvånad. Inte över själva händelsen. Utan att VLT berättade om den. För när det gäller dåliga nyheter kring Kerburan är det "radiotystnad".

Minns för en del år sen när ordförande Carlsson på ett enkelt och självklart sätt visade att Kerburan betalade ut svarta löner, både generellt och till en särskild spelare som ville ha "rätt färg på pengarna" för att skriva på för VSK. Locket på då från VLT.

Och förra säsongen när Kerburan-Kvarnsveden var uppgjord och Kerburan förlorade på hemmaplan med 1-5! Trots att Guisecke försökt peppa spelarna innan med försöka göra sitt bästa iom att andra visste att matchen var uppgjord. Även där locket på från VLT.

Till VLT:s försvar så läser jag bara webb-versionen av blaskan men jag tvivlar på att pappersversionen tordes fördjupa sig i mut-skandalen.

Är det här ett trendbrott från VLT:s sida nu? Törs de nu?

2014-06-09 12:30
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Förmodligen är det försvinnande få, om ens någon mer än mig som är intresserad, men det svenska läkarlandslaget tog en bronsmedalj och Olof G stod för ungefär hälften av alla svenska mål. Bäst på fotboll bland läkarna (iofs en egenskap jag inte vet hur den kan omsättas i det dagliga arbetet) blev Brasilien, så fick de i alla fall vinna ett VM på hemmaplan.
http://www.sbfm.com.br/copa-2014/grupos-e-tabelas.html

Tydligen spelas detta mästerskap årligen, nästa gång i Los Angeles.

2014-07-15 12:32
van postare
van postare

Svara med citat
Kentaro AB är försatt i konkurs och allsvenskans tv-rättigheter kan komma att släppas till försäljning. Frågan är vem som vill hosta upp pengar för en serie där hälften av matcherna kan anses som värda att visas på tv?

"Enligt sajten har det svenska företaget drygt fem miljoner kronor i skatteskulder. Därför försattes Kentaro AB i konkurs 17 juli."

Den härvan hade jag inte velat se VSK i (om det nu hade påverkat)

http://www.dn.se/sport/fotboll/allsvenska-tv-rattigheterna-kan-tvangssaljas/

2014-07-23 20:08
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Intressant av Niva om att hålla på en klubb som aldrig spelat en tävlingsmatch.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/k ... 0429887.ab

2015-03-08 12:05
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
carlsson skrev:
Xavi förlänger sitt kontrakt med FC Barcelona t.o.m. 2016

Men redan i maj 2015 blev det klart att nu försvinner 35-åringen under två år till Al Sadd, Qatar med ambition att återkomma till Barcelona (lagledare?) senare. Då kanske det inte blir någon guldklocka trots allt.

2015-07-15 08:41
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
När unga Hammarby bildades var givetvis gamla fina Sportklubben en del av händelsen. Att vi förlorade var givetvis ett väl avvägt beslut, vi hade väl redan då på känn hur länge det skulle ta för klubben att vinna något SM-guld i bandy/fotboll. http://www.hammarbyfotboll.se/Article.a ... 4c3f8f1e59

2015-08-14 14:45
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Nu byter Swedbank Park namn till Solid Park Arena för de kommande tre åren:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6346343

Undrar om P4 Västmanland kommer att ta det nya namnet i sin mun, eller om de fortsatt envisas med att säga Rocklunda. Övriga sportredaktioner i SR och för den delen även SVT brukar väl använda sponsrade namn på arenor, så det måste vara någon lokal aversion mot Swedbank.

Det gäller ju diverse hemsidor, matchprogram osv som måste korrekturläsas så det står rätt. SvFF har ännu inte hunnit ändra, men nyheten är också bara några timmar gammal.
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serie ... ftid=62065

2016-01-15 17:42
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Den som vill köpa en personlig matchtröja hos Manchester United är begränsad till 10 bokstäver på spelarnamnet, vilket gör att deras fans som eventuellt redan nu vill ha en tröja med en viss svensk spelare får nöja sig med Ibrahimovi eller möjligen Ibrahmovic.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sp ... tters.html

Alla spelare i dagens VSK-trupp skulle dock kunna platsa i ManUre sett till längden på deras efternamn, t.o.m. Mikael Gustafsson.

Jag minns inte vilken spelare i någorlunda modern tid som haft längst efternamn, möjligen Jonas Eberhardsson (2001-2005, 59 matcher).

2016-05-27 13:27
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Har ni koll på alla nya regler som International Football Association Board introducerade den 1 juni?

Detta är min favoritregel:
Citat:
Players wearing undershorts or tights have to make sure they are the same colour as those worn by any team-mates - and they must also match their shorts.

http://www.bbc.com/sport/football/36256441

Eller kanske SvFF:s serier inte omedelbart berörs av internationella regler före dess att de beslutats på ett kommande möte?

2016-07-12 11:29
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
DNA-tester visar hur skadebenägna spelare är, och kan användas för att planera träningar för att undvika skador, men riskerar även att användas som sållningsverktyg bland talanger.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6565589

Däremot är det väl inte säkert att den spelare som bäst står emot skador, också är den som är bäst på att förstå spelet och levererar den bästa fotbollen, så det skulle kunna leda till en tråkigare fotboll i framtiden om t.o.m. FC Barcelona väljer spelare efter hur mycket belastning de tål snarare än hur bra de är på att hantera bollen. Fast det är klart, har man två spelare som anses ha samma potential att bli världsspelare varav den ena har dåliga gener kanske man satsar på den andra spelaren, såvida inte det kommer gå att medicinera med genterapi framledes.

2016-11-18 18:13
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Cristiano Ronaldo lär ha tackat nej till ett bud från en kinesisk klubb som skulle betala honom motsvarande 20 miljoner kronor i veckan, på ett år blir det en miljard kronor före skatt!

Nu är han ju inte direkt underbetald redan idag, det ryktas om 50 miljoner dollar (eller ja, Real Madrid betalar kanske i Euro) om året vilket skulle vara runt 450 miljoner kronor inklusive bonusar före skatt. Alltså skulle kinesernas bud visserligen vara det dubbla av vad han tjänar idag, men knappast så att han behöver pengarna, särskilt som han lär ha reklamkontrakt m.m. vid sidan av lönen.

Man kan dock undra varifrån pengarna kommer. Nyrika kineser i all ära men att vara beredd att årligen lägga en miljard kronor på lagets bästa spelare måste ändå vara något slags rekord? Å andra sidan kanske de insåg att han inte var intresserad, och då är det bara ett luftbud.

2016-12-30 16:35
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Division 2-laget Gimonäs UIF från Umeå blev tvungna att lämna walk over till matchen mot Skellefteå-laget Morön BK efter att ett flertal spelare saknades p.g.a. skador, utlandsresor samt att några spelare prioriterade att förfesta (?) inför konsert med Håkan Hellström i Umeå istället för att spela matchen. Klubben riskerar uteslutning och att få betala resekostnader för de klubbar som redan mött dem.

https://www.svt.se/sport/fotboll/fotbol ... m-konsert/

Visserligen är division 2 ingen professionell liga så man kan inte kräva att spelarna ska vara tillgängliga när som helst, och att vissa inte kan styra över sina semesterperioder så om de ska åka på semesterresa får de göra det när de har ledigt, men att man inte skulle kunna kombinera en fotbollsmatch i Skellefteå som börjar 13:30 med en konsert i Umeå 19:30 tyder på lätt ointresse för klubben? Det tar c:a 1,5 timme med bil mellan orterna, så även om matchen var slut & spelarna hade duschat till kl. 16 skulle de ha minst 30-45 minuter att förbereda sig hemma innan de måste åka iväg till konserten.

2017-06-18 20:44
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 28 inlägg ]