Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2020-05-28 12:16

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 VSK STARS 

Vad är viktigast på en supporter sida?
Bilder 46%  46%  [ 28 ]
Filmer 16%  16%  [ 10 ]
Musik 7%  7%  [ 4 ]
Fakta 11%  11%  [ 7 ]
Matchrapport 3%  3%  [ 2 ]
Annat? 16%  16%  [ 10 ]
Antal röster : 61

VSK STARS 
Författare Meddelande
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat
VSK STARS håller på och gör en ny sida och undrar om ni har något förslag vad man kan ha med?

2004-03-16 18:18
Profil WWW
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Svara med citat

2004-03-16 18:19
Profil WWW
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat

2004-03-17 22:19
Profil WWW
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat
VSK Stars?(!) Det låter som ett pingastinna håkkylag, eller ni kanske håller på Leksand i håkky och därav tagit namnet?

2004-03-17 22:26
Profil ICQ WWW
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat
Saimon: VSK STARS har vi tagit som namn för att VSK är ett lag med Stjärnor. Håller inte på Leksand.

2004-03-19 16:16
Profil WWW
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Svara med citat

2004-03-19 16:39
Profil WWW
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Dom som tagit annat, Vad vill ni ha?

Annat.

2007-05-11 15:56
Profil WWW
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Musik. Mest för att jag supit bort min TT&Jag skiva samt att det inte gick att ladda ner från deras sida senast jag kollade.

2007-05-11 16:04
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Annat. Jag saknar matrecept med VSK anknytning :smt039

2007-05-15 12:58
bjuder alla vid bardisken
bjuder alla vid bardisken
Användarvisningsbild

Svara med citat
Det viktigaste är levande resekildringar. Typ denna:
C. skrev:
En liten summering. Jag tror jag har fått med det mesta:

Vid lunchtid i fredags klev elva tappra VSK:are ombord på planet från Arlanda till Kiruna. Ingen av oss hade någonsin varit så långt uppåt och ingen av oss visste vad vi kunde vänta oss. Vi drack öl och stämningen var i alla fall på topp ombord medan planet susade norrut. efter en och en halv timmes flygning sänkte sig planet ned mot Kiruna. Landskapet var alldeles gulrött och det var uppenbart att hösten kommit betydligt längre däruppe. Från planet kunde man tydligt se de två gruvbergen som staden ligger inklämd mellan och de gav ett mäktigt intryck från luften.

Nordanvinden snålblåste när vi gick av planet och det började inte bra. Vi missade nämligen bussen in till stan på grund av att Herbie glömt plånboken på planet. Dessbättre lyckades vi övertala chauffören på Abisko-bussen att svänga förbi busstationen med oss så det ordnade sig ändå. Första anhalten när vi kommit in till stan blev som brukligt är när VSK är ute och rör på sig O´learys. Vi drack öl och åt junkfoodbuffé samtidigt som en bisarr mix av Nationalteatern, Ebba grön och Eddie Meduza spelades i högtalarna. Då kändes det liksom att man var någonstans i civilisationens gränsland...

När alla var mätta och belåtna korsade vi gatan och gick in på Systembolaget. Kassarna fylldes från ölavdelningen, men det var ändå ingenting mot vad Kirunaborna själva köpte. Tjejer som knappt såg ut att ha fyllt 20 kånkade ut plattor med öl och breddfyllda spritpåsar. Man märkte direkt att det på typiskt norrländskt vis inte var något finlir som gällde när det handlade om alkohol.

Vi släpade sedan med oss väskor och ölkassar ned till det lägenhetshotell där vi skulle övernatta. Stället låg vid gruvbolagets skola och bestod av baracker med tvårumslägenheter som var och en innehöll fyra sängar. Antagligen hade de fungerat som någon form av arbetarlägenheter under gruvans glansdagar men nu verkade det mesta stå tomt. Vi installerade oss i alla fall och började sedan dricka öl. Naturligtvis blev det stor förfest i vår lägenhet och redan vid nio började ölen bli på upphällningen och vi beslutade oss då för att gå till spelarhotellet för att hälsa dem välkomna till Kiruna.

Vi satte oss i hotellbaren och hinkade öl i väntan på att spelarnas plan skulle anlända vid tiotiden. Cirka en halvtimme efter det rullade spelarna in i ett par taxibussar och vi vinglade genast ut och stämde upp i osynkad och skränig fyllsång. De såg aningen besvärade ut men några av dem ställde i alla fall upp och poserade på bild med oss framför de flaggor vi hängt upp på fasaden. Efter att de gått in på hotellet gick vi självklart därifrån då vi inte ville störa deras nattvila kvällen innan match. Vi styrde då stegen mot Caffreys som enligt det flygblad vi hittat i hotellreceptionen skulle ha Kirunas största ölsortiment. Det lät ju bra, även om vi anade att det med det utbud som rådde i stan kanske inte betydde så mycket.

Stället visade sig vara en engelsk pub i ett stort rum med baren upphöjd. Karaoke fanns också och den tog några av oss snart över, med resultatet att låtarna som sjöngs snabbt ersattes med VSK-relaterade texter. Mellan varje nummer dånade ramsorna i lokalen och med facit i hand är det nog inte så konstigt att vakterna efter en liten stund började skicka ut vissa i vårt sällskap. Eftersom vi var solidariska så gick då alla ut och istället hamnade vi åter på O´learys. Jag hade vid det här laget självklart hunnit bli totalt fucking arselvev och minns inte mycket, men jag vet att jag gick tillbaka till hotellet strax innan stägningsdags och fick klättra in genom fönstret då någon annan hade nyckeln.

Klockan åtta på lördagsmorgonen tjöt larmet och för oss som skulle vara kulturella var det bara att vingla upp och bege oss mot bussen ned i gruvan som vi skulle besöka. Sex av oss kom iväg och vi hann inte ens lämna turistbyrån med buss innan guiden tvingade oss att hälla ut den medhavda öl som vi hade som återställare. Självklart hade vi fler burkar i innerfickorna men vi höll en låg profil just då. Direkt vi kommit ned i gruvan spydde en i sällskapet så att det plaskade mot stengolvet utanför bussen. Sedan rätade vi dock upp oss och kunde få en närmare två timmar lång mycket intressant tur därnere. Avslutningsvis ställde vi så klart upp och poserade med VSK-flaggor iklädda gruvhjälmar innan vi åkte upp till marknivå igen.

Det var då lunchtid och på torget pågick en debatt mellan vänsterpartiets lokale partiledare och kirunapartiets starke man Lars Törnman. Värt att notera är att de enda partierna som hade valstugor på torget var sossarna, vänsterpartiet och kirunapartiet. I en stad där i princip all arbetsför befolkning jobbar i eller i anslutning till gruvnäringen är inte stödet för de borgerliga partierna speciellt stort. Moderaterna hade till exempel endast sju namn på sin valsedel och man kan ana att det inte går att få ihop fler däruppe.

Vi åt varsin kebabtallrik innan vi återigen hamnade på O´learys för en liten lunchöl innan vi precis som dagen innan gick över till bolaget. En i sällskapet nekades redan vid den här tiden att handla eftersom han enligt kassörskan "fått nog". Vi spekulerade i om det berodde på att han, till skillnad mot de flesta andra kunderna, endast försökte köpa fyra burköl och om det avslöjade att han redan hunnit få i sig en del? Ingen visste, men komiskt var det.

Vi mellanlandade vid hotellet för lite förfriskningar och avstjälpande av dryckesvaror innan vi gick bort till arenan som låg cirka 500 meter från där vi bodde. VSK hade vänligt nog fixat några fribiljetter så några av oss, däribland jag, kom in gratis. Tack för det! Vi ställde oss på kortsidan precis bakom VSK:a avbytarbänk och kunde därifrån både följa matchen och heja på grabbarna med käcka tillrop. Det var ingen tvekan om vilket lag som dominerade och efter 0-3 i paus fastställdes slutresultatet till hela 0-6! Det enda smolket i glädjebägaren var att polisen kom upp på läktaren och beslagtog våra insmugglade burköl i början av matchen men vi lät oss inte nedslås av det. Sämre och otrevligare "säkerhetsarbete" har man stött på genom åren...

Efter matchen hamnade vi återigen på hotellet där det blev några timmar med burköl innan vi begav oss in mot centrum. Kvällens mål var nattklubben på Scandic Ferrum där det skulle bjudas på diskotek nedtill och styrdans på övervåningen och det lät ju... eh, intressant, eller speciellt kanske. Vi hamnade först på dansbandsvåningen och där var det verkligen norrländskt. Ett halvuselt band uppträdde och bredvid dangolvet syntes några rejält överförfriskade typiska ungkarlar hänga med desperat hoppfull blick. Förmodligen fick de gå hem ensamma den där kvällen också, och förmodligen står de där nästa helg igen och väntar på henne som aldrig kommer att dyka upp...

Några i vårt sällskap syntes styra runt med några mogna kvinnor i 80- och 90-talskläder men de flesta av oss stannade vid bardisken. Efter ett tag tröttnade vi på övervåningen och blev i stället hängade nere vid discot. Här var det tråkig eurotechno som dunkade och stämningen var väl som på Blue moon bar ungefär, eller som på en Finlandsfärja kanske. Här nere var i alla fall de flesta i vårt gäng ute och for och flaxade runt med mer vilja än stil på det glest befolkade dansgolvet. När stället stängde blev det som vanligt. Någon trodde att han hade ragg men fick inte följa med hem. Några andra var fyllehungriga och skulle äta skräpmat och några andra vinglade tillbaka till hotellet med knapp styrförmåga. Jag tillhörde den sista kategorin och återigen fick man klättra in genom fönstret då dörrnyckeln var på annat håll och återigen rasade man ihop som en trasa direkt när man kom in.

På söndagsmorognen var det dags att packa ihop och åka hem. Vår lägenhet såg ut som en svinstia med ölburkar högt och lågt, snus och utspilld öl över hela golvet som gjorde att det klibbade trevligt under fötterna när man gick. Efter att ha fått en sopsäck från receptionen kunde vi dock få ut burkarna och sedan gick det bättre att städa. Som vanligt var det vissa som städade mer än andra men rent blev det i alla fall till sist och vi kunde börja gå in till stan för att ta bussen ut till flygplatsen. Vi tog farväl av de tre tappra i sällskapet som skulle åka tåg hem (19 timmars resa till Stockholm!) och kunde efter att ha fått i oss lite mat på restaurangen i busstationen åka ut till flygplatsen och ta planet till Arlanda.

Kvart över fem kom jag hem till lägenheten, trött men nöjd. Vi elva som åkte upp hade jävligt skoj. Dessutom öste VSK in mål i matchen samtidigt som Sirius tappade poäng i Örebro så nu har vi häng på kvalplatsen. Det här var en kultresa av nästan samma dignitet som den upp till Kalix i bandy 1994 (jag håller den högre eftersom vi inte övernattade då) och jag kan nu stolt säga att jag har sett VSK spela från Trelleborg till Kiruna.

Mission successful!

2007-05-15 13:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ]