Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017-11-20 07:01

Svara på tråd  [ 387 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 Våga fråga. 
Författare Meddelande
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Derby skrev:
Är det okej att hammarby bara snor vår, AVGÅ ALLA? Trodde vi hade © på den.

Det är väl ändå en AIK-grej som jag kan minnas? Fast med tanke på senaste årens cirkus så har den tatuerats in så hårt i hjärnbarken att man inte tror annat...

2010-09-01 22:58
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jag frågade via mejl Bernt Jangendal på VLT om två saker i hans artikel om den gamla tidningen Sport-extra som publicerades i veckan.

Den ena frågan rörde uppgiften att småkillar sprang runt och sålde den på krogarna när gubbarna satt och firade VSK:s segrar med "två vita och en brun". Jag undrade vad det var och fick svaret att det var slang för två snapsar och en konjak.

Sedan skrev han att det snabbaste han upplevt i tidningsväg var i Leeds där någon lokal sporttidning fanns klar cirka 30 minuter efter slutsignalen. Jag frågade vilket år detta hände och han svarade att det var 1973.

Så nu vet ni. :smt023

2010-11-21 20:18
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Min farfar berättade att någon gång på säg 70 talet så fattade en
läktare på arosvallen eld och klackfolket stälde sig brevid och sjöng
"läktarn brinner läktarn brinner". Någon som vet något mer om detta?
Vad hände?

2010-11-22 10:26
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat
Glömde mina böcker hemma i Västerås senast så drar på ett långskott i hopp om att någon här inne kan hjälpa mig. :smt102

"Du har formulerat ett kostnadsminimeringsproblem i en LP-modell som ser ut så här:

Minimera Z = 2000Xa + 1200Xb + 1000Xc
50Xa + 50Xb + 1000Xc ≥ 1600
10Xa + 15Xb + 16Xc ≥ 360
8Xa + 40Xb + 10Xc ≥ 550

Kan man genom dominansresonemang utesluta någon av variablerna i en optimal lösning? Motivering krävs."

2010-11-27 13:27
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat
söderlund. skrev:
Glömde mina böcker hemma i Västerås senast så drar på ett långskott i hopp om att någon här inne kan hjälpa mig. :smt102

"Du har formulerat ett kostnadsminimeringsproblem i en LP-modell som ser ut så här:

Minimera Z = 2000Xa + 1200Xb + 1000Xc
50Xa + 50Xb + 1000Xc ≥ 1600
10Xa + 15Xb + 16Xc ≥ 360
8Xa + 40Xb + 10Xc ≥ 550

Kan man genom dominansresonemang utesluta någon av variablerna i en optimal lösning? Motivering krävs."

Ja det kan man. Motivering: För att jag säger det!!! :smt045

2010-11-27 13:36
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat
The Quiet Man skrev:
Ja det kan man. Motivering: För att jag säger det!!! :smt045

Kom också fram till att det gick att utesluta men har ingen aning om hur jag gjorde det så kan inte motivera. Tyvärr räcker det inte med att förklara att en VSK:are säger att det är så när man har en gårdare till lärare.. Nej men skämt och sido, skulle vara extremt tacksam om någon hade orken att komma fram med en enkel motivering.

2010-11-27 14:07
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
I veckans avsnitt av Vetenskapsradion Språket ställde signaturen "Jonas" från Stockholm frågan varifrån ordet "brögäng" kommer. Spola fram spelaren till 18:55 för att höra inslaget.

Språkprofessor Lars-Gunnar Andersson kommer från Götlaborg så han hade aldrig hört det ordet, men kontrar med det göteborgska "bonkegäng" som enligt honom är ett lag som sparkar lika mycket på motståndarnas ben som på bollen. Han menar därför att de bägge orden torde ha samma innebörd.

Tycker ni att det är så, att ett fotbolls- eller bandylag som är ett riktigt brögäng (typ Boltic) också spelar ovanligt fult eller är de mest bara ett dåligt spelande lag som ens eget lag med lätthet bör besegra varje gång?

Som kommentar kan sägas att Google ger 2460 träffar på "brögäng" och 2360 träffar på "bonkegäng", så i den mån det skulle vara dialektal slang så finns det ungefär lika många dåliga lag (eller supportrar som nedvärderar motståndet) oavsett var i landet man tittar.

Sedan kan man rent språkligt fundera på om "brö" kommer av bröd eller något annat, kanske bröl? Själv tycker jag att det ligger nära till hands, ett dåligt lag där spelare och supportrar mest för oväsen istället för att bidra till spelet.

Uppdatering: En sökning på "brödgäng" ger 6150 träffar men bara 34 träffar på "brölgäng" så kanske min ovanstående teori ändå inte stämmer. En av träffarna på "brödgäng" leder till en av Penttis krönikor, dock publicerad på den egna sidan, inte SIFs.

2011-01-05 21:24
van postare
van postare

Svara med citat
C. skrev:
Citat:
Den ena frågan rörde uppgiften att småkillar sprang runt och sålde den på krogarna när gubbarna satt och firade VSK:s segrar med "två vita och en brun". Jag undrade vad det var och fick svaret att det var slang för två snapsar och en konjak.

Kan förtydliga begreppet "två vita och en brun" för er som inte vet. (om ni vill :smt002 )
Uttrycket kommer från tiden när vi hade ransonering på alkohol för att
värna om det svenska folkets hälsa. Under 1700- och 1800-talet var superiet ett mycket utbrett samhällsproblem. Det söps både på morgonen och sent på kvällen bland både män, kvinnor och barn i alla samhällsklasser. Totalkonsumtionen var enorm jämfört med dagens. Istället för att totalförbjuda alkoholkonsumtion så infördes ett ransoneringssystem från 1917. I folkomröstningen 1922 för alkoholförbud, röstades det med minsta möjliga marginal att vi fortsatt skulle få dricka rusdrycker i sverige...tacka skåningarna för det. Det var nämligen ett par kommuner där Ja-sidan inte fick en enda röst.
Hotell- och restaurangbranschen drabbades givetvis hårt av förmynderiet eftersom tilldelningen var ransonerad även på lokal. Inget starkare än pilsnerdricka, med en alkoholhalt på 2,8 %, fick serveras utan att man samtidigt beställde in mat. Mattvånget fick en del lustiga följder. De flesta restauranger hade någon billig rätt som folk beställde in bara för att få lov att samtidigt beställa sprit. Dessa s.k. restriktionsärtor kunde man dessutom servera till ett flertal olika gäster under en kväll, eller vecka, eftersom de sällan rördes. Den sprit som serverades var ransonerad, mängden räckte till två matsnapsar och en avec till kaffet ""två vita och en brun". Totalintaget av s.k. rusdrycker fick icke uppgå till mer än maximalt 7,5 cl sprit till lunch och 15 cl till middag för män; kvinnor fick nöja sig med halva ransonen. Det enda som kunde fås utan mattvång var s.k. lättgroggar som innehöll 2,5 centiliter sprit uppblandat med stora mängder vichyvatten. Groggen fick inte blandas av gästen vid borden, då riskerade den att bli alltför stark. Till de mer absurda reglerna hörde att spritflaskor inte fick visat upp för gästerna eftersom det ansåg stimulera törsten.

2011-01-19 17:35
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
På tal om tvånget att beställa mat till spriten så har jag hört att det fanns ett uttryck som hette " två vita, en brun och en skitig tallrik", dvs två snapsar, en avec och en tallrik med några matrester på...

Ska man hårddra reglerna så borde det vara svårt att få köpa mer än ett par öl på krogen i Sverige idag. För reglerna säger att man inte får servera alkohol till någon som är alkoholpåverkad och det blir man ju ganska snabbt...

2011-01-21 16:21
bjuder alla vid bardisken
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vart lite fundersam och har en fråga. Vad var det nu igen som inträffade 2005-07-15 som gjorde att 204 personer var inloggade samtidigt klockan 19:50 här på VSK Forum?

Visst var det Tvärsnytts nyhetsinslag om att "VSK Fotboll länkade till huliganbilder i ett par klick från hemsidan" etc.? Med bland annat VSK Forum samt Fanatics som "utsatta" sidor? :-k

Värre nyhetstorka har väl knappats skådats..

2011-01-31 13:56
Profil WWW
somnat på barstolen, skriver i sömnen
somnat på barstolen, skriver i sömnen

Svara med citat
E. skrev:
Vart lite fundersam och har en fråga. Vad var det nu igen som inträffade 2005-07-15 som gjorde att 204 personer var inloggade samtidigt klockan 19:50 här på VSK Forum?

Visst var det Tvärsnytts nyhetsinslag om att "VSK Fotboll länkade till huliganbilder i ett par klick från hemsidan" etc.? Med bland annat VSK Forum samt Fanatics som "utsatta" sidor? :-k

Var inte så länge sedan samma fråga var uppe i någon tråd. Svaret finns i nyhetsarkviet på www.vskfotboll.nu

2011-01-31 14:06
Profil ICQ
Användarvisningsbild

Svara med citat
Derby skrev:
E. skrev:

Var inte så länge sedan samma fråga var uppe i någon tråd. Svaret finns i nyhetsarkviet på http://www.vskfotboll.nu

Yes, hittade denna..

http://www.vskfotboll.nu/index.php?fot=nyh&newsno=744

Man hittar för övrigt många sköna inlägg när man tittar i arkivet.

Vilhjalmur Vilhjalmsson har skrivit på för Grönvitt!

Vilken värvning!

2011-01-31 14:09
Profil WWW
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
E. skrev:

Vilken värvning!

Skummade igenom tråden och läste enbart den raden i din text. Blev skitnödig. Fy fan.

2011-01-31 14:32
Användarvisningsbild

Svara med citat
freddy skrev:
E. skrev:

Vilken värvning!

Skummade igenom tråden och läste enbart den raden i din text. Blev skitnödig. Fy fan.

Vilken mardröm. :smt003

2011-01-31 16:00
Profil WWW
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Reportaget letade sig ju till Rapport, och det var under/efter det inslaget som 204 var inne på sidan samtidigt.

2011-01-31 19:03
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vad exakt är otid? Tänk på uttrycket "I tid och otid"....

Antitid? :smt102

Bild

2011-02-03 08:33
van postare
van postare

Svara med citat
Det här med Sundsvall brann vad är det för något?

2011-02-07 21:25
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Garfield-05 skrev:
Det här med Sundsvall brann vad är det för något?

Hela jävla Sundsvall brann ner i mitten av 1800-talet har jag för mig (att googla svaren i denna tråd är fusk) med andra ord en stor händelse i Sverige men för jävligt länge sen.

Händelsen används som oftast som en liten lustig tidsreferens på en upplevelse eller företeelse som dyker upp i nuet och som man inte upplevt på mycket länge.

Ett exempel skulle kunna vara: "Denna säsong har, VSK´s säkerhetsansvariga och styrelsen inte motarbetat sina egna supportar genom att flytta matcher. Det tror jag inte har hänt sen Sundsvall brann"

2011-02-07 23:48
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Om man är så feg att man söker i ämnet, märker man att Sundsvall brunnit ofta. Ryssarna brände ner staden 1721, sedan brann det igen 1803 och den stora branden 1888. Den sistnämnda räknas som Sveriges största brand någonsin. Kuriosa är att nästan hela Umeå och delar av Lilla Edet brann samma dag som Sundsvall. Förmodligen var Sundsvallsbranden större än Umeåbranden, vilket gör att uttrycket kommit att referera till Sundsvall.

2011-02-08 14:09
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
TimTom skrev:
Min farfar berättade att någon gång på säg 70 talet så fattade en
läktare på arosvallen eld och klackfolket stälde sig brevid och sjöng
"läktarn brinner läktarn brinner". Någon som vet något mer om detta?
Vad hände?

Om det är den händelse jag tänker på kan det till och med vara tidigt 80-tal. Vid det tillfället hade det lagts en hög med socker och salpeter under klackläktaren för att skapa en rökbombseffekt. Det låg en del gammal konfetti under läktaren som fattade eld men om jag minns rätt så var branden aldrig speciellt allvarlig utan det var mest rök.

2011-02-08 18:49
van postare
van postare

Svara med citat
Okej :smt023

2011-02-08 19:22
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
carlsson skrev:
Kuriosa är att nästan hela Umeå och delar av Lilla Edet brann samma dag som Sundsvall. Förmodligen var Sundsvallsbranden större än Umeåbranden, vilket gör att uttrycket kommit att referera till Sundsvall.

Eller så kan Sundsvall som stad ha haft mer dignitet. Lilla edet lär, precis som hörs på namnet, ha varit litet. Umeå låg långt uppe i norr och hade vid tidpunkten inget universitet eller annat av betydelse. Sundsvall låg närmare huvudstaden och hade en stor hamn som var viktig för att skeppa ut timmer från de närliggande skogslänen. Det kan därför ha blivit en större nyhet i riket att Sundsvall brann än att Umeå och Lilla edet gjorde det.

För att visa att Lilla edet dock har utvecklats betydligt och numera är en urbaniserad betongdjungel i stil med London och Los angeles länkar jag här till den stilbildande gangsta-videon "Lilla edet represent":

http://www.youtube.com/watch?v=rVjAXdF2QE4

2011-02-08 19:46
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Precis som C skriver var Sundsvall på den tiden en betydande stad och rik sådan, främst beroende på att den var knutpunkten för skogsindustrin och hemvist för många skogspatroner.

Efter den stora branden tilläts endast stenhus uppföras i staden varför dagens centrala Sundsvall har många påkostade stenhus ritade av dåtidens stjärnarkitekter som om jag inte missminner mig även ritat många av husen på tex Strandvägen.
Det ansågs ibland finare att få ett uppdrag som arkitekt i Sundsvall än i Stockholm.

Om Sundsvall borta är en tråkig match kan ju de som är på plats alltid gå i halvtid för att studera den vackra stadskärnan. :-"

2011-02-08 20:53
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Tacka vet jag Selånger!

2011-02-08 22:33
van postare
van postare

Svara med citat
C. skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=rVjAXdF2QE4

Lysande! :smt048

2011-02-09 12:51
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Jag läste att Carl XVI Gustaf åt Pizza Ruccola efter att han och drottningen (Pizza Parma) inte fick plats på värdshuset som idag degraderats till vägkrog. Min fråga är vad som ingår på en typisk tysk ruccolapizza? Är det bara tomat, ost och ruccolasallad? Det låter i så fall lite spartanskt, men kanske vår kung inte är någon frossare?

När jag sökte efter restaurang Da Vinci i Ladenburg får jag visserligen fram den på QYPE och liknande men ingen egen hemsida. Av bilderna att döma ser det alla fall ut som en övre medelklassrestaurang, inte den sunkigaste pizzerian med urblekta parasoll och fläckiga dukar.

Det kan tilläggas att QYPE har mer än 30 restauranger listade i Ladenburg. Av dessa ligger 10 st efter Hauptstrasse, och då har jag inte ens tittat efter tvärgator:

Nr 65: Zum Güldenen Stern
Nr 61: Backmulde
Nr 45: Varité
Nr 42: Da Vinci
Nr 41: Zum Güld'nen Rose
Nr 36: Ni Hao / Peking City
Nr 28: Ochsen
Nr 25: Goldener Löwe
Nr 23: CAVE Bistro Pizzeria
Nr 18: Goldener Hirsch

Alltså kan det inte ha varit helt omöjligt att hitta någonstans för kungaparet + vakter att äta på vägen hem från semestern...

2011-08-23 13:40
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
"Ruccola"?
Du menar senapskål?
:smt045

2011-08-23 14:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 387 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7