Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017-04-23 18:45

Svara på tråd  [ 387 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
 Våga fråga. 
Författare Meddelande
bjuder alla vid bardisken
Användarvisningsbild

Svara med citat
I denna tråd får du svar på dina funderingar. Posta en fråga och Västerås SK Forum"s medlemmar svarar.

En förhållningsregel bara. Posta inte frågor som enkelt kan googlas fram.

2006-11-26 20:45
Användarvisningsbild

Svara med citat
Text TV skrev:
Therese Alshammars SM-guld på 50 meter
ryggsim innebar hennes 73:e SM-guld
genom tiderna, därmed är hon den simm-
are som bärgat flest SM-guld någonsin.

Är detta rekordet i alla kategorier? Eller finns det någon med fler SM-guld i annan sport?

Någon som vet?

2006-11-26 20:46
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Efter lite snabb surfande efter misstänkta så verkar det som att hon skulle kunna vara det. Det här är de jag fått fram hittills.

Citat:
73 Therese Alshammar
72 Anders Holmertz
71 Gert Fredriksson
59 Sixten Jernberg
53 Anna Lindberg
37 Ragnar Skanåker
37 Mora-Nisse Karlsson
[/qoute]

2006-11-26 22:32
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
Gott. Men det kan ju finnas någon jävel man inte har koll på.

2006-11-26 22:46
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Räknas lagsporter? I så fall, Hammarby IF kanske?

2006-11-26 22:56
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Är en zebra svart med vita ränder eller vit med svarta ränder?
Varför fastnar inte "Super-glue" inne i tuben?

och sist men inte minst:

Hur kan man dricka lättöl????

Några saker som länge snurrat i min hjärna... :smt006

Bild

2006-11-27 19:27
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vad kom först - hönan eller ägget?

Den här frågan har i många år förundrat människor över hela världen och det är den fråga jag ska försöka att besvara.
Många har tidigare försökt att komma fram till ett svar på frågan men ingen har ännu kommit fram till något avgörande. Nu är det min tur att försöka.
Jag ska berätta om olika teorier och ta med några av mina egna tankar och funderingar och ska sedan sammanställa mitt resultat.

Jag ska alltså med hjälp av fakta och sunt förnuft se vad svaret på frågan blir om man ser det som att alla jordens djurarter skapades genom evolutionsutvecklingen.
Men för att kunna göra det behöver man svara på vissa andra frågor så som Vad menas med ägget? och Vad är ett hönsägg?

Men eftersom inte alla människor anser att djurarterna skapats genom evolution så måste jag i mitt arbete om hönan och ägget även ta reda på vad svaret på den här frågan skulle bli om man ser den ur en religiös synvinkel.
Därför ska jag även undersöka hur de fem världsreligionerna skulle se på frågan.

Ickereligiös syn
Ägget
Vad menar man med ägget? Ägg har ju funnits långt innan det fanns fåglar på vår jord. Om man menar ett ägg i allmänhet så kom ju ägget långt innan hönan.
Alltså borde ägget ha kommit först.
Men antagligen är det ett hönsägg de frågar efter. Om då man utgår ifrån att det är ett hönsägg de menar så skulle det enligt evolutionen vara så att dagens höna härstammar från en sorts ur-höna som långsamt utvecklats till den fågelart vi idag kallar höna. Så alltså skulle den färdigutvecklade nya hönan ha kommit ur ett ägg lagt av en ur-höna. Frågan är då om ägget som den första hönan låg i var ett hönsägg. För att få svar på det måste man veta vad ett hönsägg är.
Hönsägg
Är ett hönsägg ett ägg lagt av en höna?
Eller ett ägg som innehåller en blivande höna?
Jag har frågat några människor hur de skulle definiera ett hönsägg och de flesta svarade då att det var ett ägg som innehöll en hönskyckling
Men om man tänker logiskt så förstår man att det måste vara ett ägg lagt av en höna eftersom man även skulle räkna ett obefruktat ägg lagt av en höna (de ägg vi äter) som ett hönsägg.
De flesta människor anser alltså att det är ett ägg lagt av en höna.
I nationalencyklopedin står det att ett hönsägg är ett ägg lagt utav en hönsfågel. Om vi antar att nationalencyklopedins beskrivning på ett hönsägg är korrekt, så är frågan nu om ur-hönan var en hönsfågel.
Om vi antar att ur-hönan var en hönsfågel så skulle det innebära att ägget kom först.

Religiös syn
Kristendom, judendom och islam
Judar och kristna delar gamla testamentet och enligt det så skapade Gud världen på sex dagar och den sjunde dagen vilade han. Under de sex dagarna skapade han ur intet universum och allt levande (därmed också hönan). Det står aldrig i bibeln eller i Torahn (judarnas namn på första delen i gamla testamentet) att Gud först skulle ha skapat ägget och sedan skulle hönan ha kläckts ur det.
Så enligt judendomen och kristendomen så skulle hönan ha kommit först.
Islam delar i stort sett skapelseberättelse med judendomen och kristendomen och därför skulle hönan kommit först även enligt islam

Hinduism
Hinduer tror att jorden skapades genom att Vishnu flöt på uroceanen. Han låg på ryggen av jätteormen Ananda. Sedan växer det fram en lotusblomma ur Vishnus navel och på den blomman sitter Brahman. Brahman klyver sig sedan i två delar, en feminin och en maskulin del. Dessa varelsers omfamning är skaparkraften. Av den skapades jorden och alla djuren.
Inte heller i hinduernas heliga skrifter står det något om att Brahman först skulle ha skapat ett ägg och sedan skulle det ha kläckts en höna ur ägget. Alltså borde man också se det som att hönan kom först även enligt hinduismen.

Buddhism
Buddismen skiljer sig från de andra världsreligionerna eftersom den tolererar att du tror på vilken gud som helst bara du lever enligt den buddistiska läran.
Därför är det ganska svårt att hitta en buddistisk skapelseberättelse och därmed blir det svårt att besvara min fråga. Eftersom man kan tro på vad man vill så varierar svaret efter vad man tror på.

Sammanfattning och slutsatser

Jag har kommit fram till olika svar på frågan och jag ska nu försöka sammanfatta svaren och dra slutsatser.
Enligt den ickereligiösa evolutionsteorin skulle ägget ha kommit först, om man antar att ägget som innehöll den första hönan var ett hönsägg.
Men om man istället utgår från att ägget som innehöll den första hönan inte var ett hönsägg, så skulle det ha varit hönan som kom först och alltså inte ägget.

Om man istället ser frågan ur en religiös synvinkel så blir svaret annorlunda. Enligt de religioner jag har utforskat så skulle hönan ha kommit först oavsett vilken skapelseberättelse de har. Detta beror på att alla de religionerna jag har undersökt tror att det var deras gud som skapade jorden och alla djuren.

Slutsatsen jag drar av det här är att det är svårt att ge ett definitivt svar på frågan eftersom alla människor tror på olika saker och därför ser på världen på olika sätt.
Så jag antar att den här frågan för alltid kommer att bli olöst. Men olika teorier finns det ju i alla fall.

Robban B skrev:
Är en zebra svart med vita ränder eller vit med svarta ränder?

Du tänker för mycket. Välj det som passar dig bäst. Om du inte kan välja så är det svart och vitt som gäller. S kommer förs V i alfabetet.

Robban B skrev:
Varför fastnar inte "Super-glue" inne i tuben?

För att härdningsprocessen startar först i kontakt med luft. Ibland vid tryck.

Robban B skrev:
och sist men inte minst:

Hur kan man dricka lättöl????

Därför att det är gott. Det är vanligt att homo sapiens som arbetar eller skall köra bil dricker en lättöl. Homo sapiens vill ha en öl till mosbrickan men kan inte ta en starköl av tidigare nämnda skäl.

2006-11-27 20:09
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
U-bahn - Jag är nu upplyst. Tackar för det uttömmande svaret.

Med andra ord, en lättöl till mitt lättstekta ägg. :-)

Bild

2006-11-27 22:24
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Tage Flisberg tog 43 SM-guld i bordtennis, vilket ger en hedrande plats på listan. Kanske det finns någon kampsportare, tyngdlyftare osv som skulle kunna vara aktuell?

Simningen har väl minst två SM varje år, ett inomhus (25m) och ett utomhus (50m bana) . Sedan 1991 har alltså Tessan tagit 73 SM-tecken, vilket ger ett snitt på 4,5 segrar per år. Det är inte så många andra sporter där man både kan tävla i en handfull grenar och får i bästa fall två tillfällen per år att vinna SM.

Om det är en idrottsman som är framgångsrik i flera olika sporter, får denne räkna samman alla SM-tecken för en totalsumma?

2006-11-27 23:32
Användarvisningsbild

Svara med citat
Om det är en idrottsman som är framgångsrik i flera olika sporter, får denne räkna samman alla SM-tecken för en totalsumma?

Javisst.

2006-11-28 17:25
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Är inte säker, men tror att Magnus Samuelsson slår det rekordet med tanke på alla hans SM-guld i tyngdlyft.
Men jag får inte tag på nå fakta om honom...

2006-11-29 16:30
Användarvisningsbild

Svara med citat

E-post skrev:
Hej,

Har inte kollat hur många SM Alshammar har i lagkapp, men tror att hon totalt har en bit kvar till de 109 Bernt Lindelöf har i kanot (1963"89). Flest individuella SM har gevärsskytten Kurt Johansson, 96 (av hans totalt 107 perioden 1936"70); Lindelöf har bara 13 (C-1).

Vänliga hälsningar,
Ove Karlsson
Sportfakta

Urban Andersson wrote:

Hej Ove,

Hittade din e-post under svenska världsmästare på www.rf.se
<http://www.rf.se/>.

Såg att Tessan slagigt rekord för SM-Guld för simmare. Har du koll på
om
det är ett rekord för alla kategorier? Finns den någon annan som har
fler SM i annan idrott?

Mvh

Urban Andersson

Nya frågor???

2006-11-30 20:07
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Idag hade jag (och andra Anders och Andreas) namnsdag. Det finns ett talesätt som säger att om Anders braskar, julen slaskar och tvärtom. Nu var det fortsatt mildväder under torsdagen, men inte direkt slask, så min fråga är:

Kommer vi att få en vit, kall jul?

2006-11-30 22:14
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Idag hade jag (och andra Anders och Andreas) namnsdag. Det finns ett talesätt som säger att om Anders braskar, julen slaskar och tvärtom. Nu var det fortsatt mildväder under torsdagen, men inte direkt slask, så min fråga är:

Kommer vi att få en vit, kall jul?

Du har ju redan svarat själv på den frågan.
"Om Anders slaskar ska julen braska"
Anders slaskade ju definitivt inte, så nån braskande vit kall jul blir det inte att tala om.

Anders braskar ju inte heller, så du kan vara lugn för en slaskig jul.

Då återstår alla andra väder som möjligt julväder.
I mina abborrben i gårdagens kaffesump kan juag se att det blir precis lika milt på julen som det är nu.

2006-11-30 23:14
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
Varför säger vi "på Gideonsberg" och "på Haga" men "i Hökåsen" eller "i Vasastan"?

2006-12-03 21:12
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
Varför säger vi "på Gideonsberg" och "på Haga" men "i Hökåsen" eller "i Vasastan"?

På Gidde => På Söder (stadsdel)
På Haga => På Östermalm (stadsdel)
I Hökåsen => I Hökarängen (ort/by från början)
I Vasastan => I Birkastan (egentligen stadsdel, men "stan"-delen gör att man ska ha "i" framför för att ej förväxla med uttrycket "på stan". Jämför "I Pulverstan", "I Pakistan")

Grundregel:
"I" när det gäller orter
"På" när det gäller stadsdelar

2006-12-03 21:18
Användarvisningsbild

Svara med citat

john skrev:

Det finns ett antal stadsdelar i Stockholms innerstad som man säger "i" om. Ex. Fredhäll, Roslagstull, Hornstull. Du kanske vill mena att de var orter från början men det köper inte jag.

2006-12-03 21:37
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vart tog den så omtyckta signaturen "Letterman" vägen som huserade i gamla gästboken?

Följdfråga 1. Var/Är Letterman och LN samma person?

Följdfråga 2. Vart är LN? Köar till vik - leksand?

2006-12-03 21:39
Profil WWW
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
Gott, men"

john skrev:

Det finns ett antal stadsdelar i Stockholms innerstad som man säger "i" om. Ex. Fredhäll, Roslagstull, Hornstull. Du kanske vill mena att de var orter från början men det köper inte jag.

Har nog med ändelsen att göra mycket. "I en tull" snarare än "på en tull". Men jag tror på det där med gamla ortnamn. När förra seklet var ungt låg nog Fredhäll på vischan så det stänkte om det. Och det gör det än idag...

2006-12-03 22:10
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
u-bahn skrev:
Gott, men"

john skrev:

Har nog med ändelsen att göra mycket. "I en tull" snarare än "på en tull". Men jag tror på det där med gamla ortnamn. När förra seklet var ungt låg nog Fredhäll på vischan så det stänkte om det. Och det gör det än idag...

Gissar att språkkänsla inte alltid följer logik. I Uppsala verkar ingen bo "på", bara "i". Inte ens Eriksberg i Uppsala bor man "på", utan "i". Spräcker min teori att det kunda ha med topografi att göra.

2006-12-03 22:35
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jag fnular på att köpa en 32" LCD TV, vilken ska jag köpa? Gärna pris under 15.000:-

2006-12-04 11:29
somnat på barstolen, skriver i sömnen
Användarvisningsbild

Svara med citat
u-bahn skrev:

På Gidde => På Söder (stadsdel)
På Haga => På Östermalm (stadsdel)
I Hökåsen => I Hökarängen (ort/by från början)
I Vasastan => I Birkastan (egentligen stadsdel, men "stan"-delen gör att man ska ha "i" framför för att ej förväxla med uttrycket "på stan". Jämför "I Pulverstan", "I Pakistan")

Grundregel:
"I" när det gäller orter

John>> Det är ett resonemang sominte riktigt går hem. Har hört att Västerås är ett av de få ställen där man säger "på" om alla stadsdelar (alla inre stadsdelar är det ju "på" i Västerås.
Men det där Stockholmsexemplet går ju att bräcka rätt fort. Du bor inte på Fruängen, eller på Aspudden. Du bor "i". Trots att det är stadsdelar av staden. I Nyköping bor man också "i" alla stadsdelar, förutom då city delarna räknat. Där bor man "på" Väster eller Öster.

2006-12-04 13:01
Profil ICQ WWW
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jag fnular på att köpa en 32" LCD TV, vilken ska jag köpa? Gärna pris under 15.000:-

Antingen en SONY eller en SAMSUNG i dom prisklasserna. Vilken utav dom du väljer får vara en smaksak. De två toppar ofta alla tester i den prisklassen. Jag valde SONY.

2006-12-04 14:10
Moderator
Moderator

Svara med citat
Om Supporterklubben tar SM-Guld i helgen. Kommer vi att firas på torget med mottagning hos Västerås Stad medmera. SM-Guld brukar väl firas på Sigma scenen. Om det skulle blir fallet efter lördagen ska det väl inte vara undantag för VSK Sports?

2006-12-04 14:51
Användarvisningsbild

Svara med citat
Anders>> Gå loss på en 37:a när du ändå håller på. Jag köpte 32:a och ångrar mig lite. Den känns lite liten.... Prisskillnaden är inte så stor...

2006-12-04 14:52
Profil ICQ WWW
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Sandberg>> Har faktiskt funderat i de banorna nu på eftermiddagen... Har inte så långt mellan soffan och TV'n så det kanske räcker med en 32", men det vore ju fan om man känner att den blir lite för liten. Det är ju inte direkt så att man kan köpa ett uppgraderingskit och sträcka ut skärmen...

Steppan>> Då är jag inne på samma linje som du, har blivit rekommenderad att köpa Sony från andra personer oxå.

2006-12-04 15:00
Användarvisningsbild

Svara med citat
Sandberg>> Har faktiskt funderat i de banorna nu på eftermiddagen... Har inte så långt mellan soffan och TV'n så det kanske räcker med en 32", men det vore ju fan om man känner att den blir lite för liten. Det är ju inte direkt så att man kan köpa ett uppgraderingskit och sträcka ut skärmen....

Tänk på att en 32" widescreen ger mindre bild än en konventionell 28" teve vid 4:3 sändning som tyvärr fortfarande är det vanligaste sändingsformatet. Det snackas om att man inte skall ha för stor TV hemma och så vidare men mycket är ologiskt feltänkt. Varför går man på bio? Jo för storleken på duken. Alla råd om storlek på tv vid viss tittavstånd och "utsträckt knytnäve framför ögonen" tips kommer ju helt på skam på en riktig biograf.

Nackdelen med stor bild är att den hårda komprimeringen som i alla fall Comhem "roar" sig med blir mer påtaglig. LCD TV är inte snäll mot fulsignal"Man kan undra över hur Comhem ska klara av HDTV utan att komprimera sönder effekten av högre upplösning när man nu inte fixar dagens sändningar som kräver betydligt mindre bandbredd.

Det snackas också om att LCD ska ge ryckig bild vid tex. snabba sportsändningar. Det har jag inte märkt. Och jag tittar som du kanske förstår en del på fotboll. Men däremot tycker jag att bilden rycker vid långsamma panoreringar av tex landskapsmotiv. Vet inte om det beror på att bilden har högre upplösning än sändningen och att det blir knas vid uppskalningen, men lite irriterande kan det vara.

Har själv en 40" Samsung LCD som införskaffandes inför VM.

2006-12-04 20:25
Användarvisningsbild

Svara med citat
Om Supporterklubben tar SM-Guld i helgen. Kommer vi att firas på torget med mottagning hos Västerås Stad medmera. SM-Guld brukar väl firas på Sigma scenen. Om det skulle blir fallet efter lördagen ska det väl inte vara undantag för VSK Sports?

Det får nog någon från Västerås Stad svara på. Hur som helst. Vad är det för fel på 65:an? Duger inte det fina kvalitetshaket längre?

2006-12-04 20:34
Användarvisningsbild

Svara med citat

Hittar inte den i någon Icaaffär längre. Mövenpick Maple Walnut är ju en gastronomisk glidtackling. Fullkomligt oslagbar.

2006-12-04 20:45
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Var har Mövenpick glassen tagigt vägen?

Hittar inte den i någon Icaaffär längre. Mövenpick Maple Walnut är ju en gastronomisk glidtackling. Fullkomligt oslagbar.

http://mymarkup.net/anna/archives/010048.php skrev:
SIA-glass har tidigare tillverkat den i Sverige och har tappat licensen. Den tillverkas numera i sitt hemland Schweiz efter ursprungsreceptet. Glasskiosken AB har numera den svenska försäljningen och har funnits sedan i våras i utvalda glassbarer, restauranger och vissa butiker runt om i Sverige. Fr o m våren -07 kommer Mövenpick att finnas i ännu fler butiker, då även med småbägare och pinnar. Så håll ögonen öppna...

2006-12-04 21:18
Profil WWW
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
SM-Guld brukar väl firas på Sigma scenen.

Det är väldigt selektivt, beroende på vad man vunnit SM-guld i. Jag är trefaldig svensk mästare, men vad jag kan minnas fanns det inte en själ från Stadshuset på Sigmatorget när vi kom hem till stan, trots att vi förmedlat tipset. Vi lyckades med mycket möda locka ut någon reporter från VLT.

2006-12-06 02:46
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Anders skrev:
Det snackas också om att LCD ska ge ryckig bild vid tex. snabba sportsändningar. Det har jag inte märkt. Och jag tittar som du kanske förstår en del på fotboll. Men däremot tycker jag att bilden rycker vid långsamma panoreringar av tex landskapsmotiv. Vet inte om det beror på att bilden har högre upplösning än sändningen och att det blir knas vid uppskalningen, men lite irriterande kan det vara..

Jag såg 5 minuter av bandyfinalen senast på en LCD.
Sen var det bara att inse att den traditionella 28" stereo-tv:n var bäst för det ändamålet.

2006-12-07 01:35
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Men bandy är som sex, man ska inte se det på TV...

2006-12-07 08:10
Användarvisningsbild

Svara med citat
Men bandy är som sex, man ska inte se det på TV...

Håller med. Sex skall ses live!

2006-12-07 19:01
van postare
van postare

Svara med citat
Håller med. Sex skall ses live!

:smt005

2006-12-08 01:14
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Precis, jag har inget bollsinne alltså spelar jag inte bandy.
Jag är inte gift, alltså har jag inte sex.
Men det är fan så roligt att se båda sakerna live!!

2006-12-08 08:30
van postare
van postare

Svara med citat
Hur ensidig kan rapportering (eller avsaknad av sådan) på en lokaltidning bli...

http://expressen.se/index.jsp?a=783698

Hade det varit VSK så hade det givetvis varit 5 artiklar om "buset" i VLT.

2006-12-08 13:04

Svara med citat
Varför skriver man om VIK klackens beteende i ett VSK forum?

2006-12-08 16:09
Profil ICQ
just kommit in på puben
just kommit in på puben

Svara med citat
Derby skrev:
Varför skriver man om VIK klackens beteende i ett VSK forum?

Förlåt min gode vän, ska inte upprepas.

Tyckte det skulle vara lite roligt inslag om hur "tuffa" dom är. Kanske jag skulle lagt in det under Humor.

Admin får ta bort eller låsa tråden.

"Googlar man inte får man inget veta."

2006-12-08 16:43
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
Om man tar en lättöl och fryser ner den, och sedan tinar upp den, men man tinar upp den jäkligt snabbt, blir det en starköl då?

2006-12-13 20:19
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Om man tar en lättöl och fryser ner den, och sedan tinar upp den, men man tinar upp den jäkligt snabbt, blir det en starköl då?

Jooo, de äääää säääkert!

2006-12-13 20:24
Profil WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
Är det verkligen så att man blir fullare av skummet än av själva ölen?

2006-12-13 20:45
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat

Citat:
Olagliga metoder för koncentrering och rening av alkohol

Frysmetoden

Denna metod utnyttjar att alkohol har en fryspunkt på -117º C

Endast rena viner med max 10% alkohol skall användas då finkelföroreningar kommer att koncentreras.

Fyll 2 liters plastpåsar med vin, förslut påsarna och frys dem till ca -10 till -12º C så att innehållet blir en "issörja".

Tag ut plastpåsarna, stick hål på flera ställen i botten av påsen. Låt halva påsens innehåll droppa ur under upptining.

Tag den uppsamlade vätskan och frys till ca 20 - 22 º C, upprepa därefter den tidigare beskrivna upptiningsproceduren.

Tag åter den uppsamlade vätskan och frys till ca 32 - 34 º C (koppla på frysens snabbinfrysning). Upprepa därefter den tidigare beskrivna upptiningsproceduren. Den slutliga alkohollösningen har en alkoholhalt på ca 32-34%

Rena därefter lösningen med aktivt kol. Slutresultatet får karaktär av ursprungssvinet. Äppelvin bryggt på äppeljuice blir äppelsnaps.

Frysdestillering är ju en känd metod för att höja styrkan hos alkoholhaltiga drycker. Huruvida det blir något vidare resultat i en så pass svag dryck som lättöl, som dessutom innehåller kolsyra med låg fryspunkt, är jag väldigt skeptisk till.

2006-12-13 20:50
Profil WWW
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
1994 när jag bodde/jobbade i Detroit en del drack vi enorma mängder utav ett öl som hette Labatts Ice Beer (Kanadensiskt)
Vete fan om det var starkare i smaken. I tillverkningsprocessen så frös de ner ölen. Då togs vattnet bort och det skulle bli en mer koncentrerad smak? Detta enligt ettiketten och reklamen på TV. Fan trot en starköl är ju en starköl oavsett om man fryser ned den för att nå de magiska 5% man vill åt.
Men det var helt OK öl, när man stod och laddade inför matcherna i VM det året.

2006-12-18 13:57
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
1994 när jag bodde/jobbade i Detroit en del drack vi enorma mängder utav ett öl som hette Labatts Ice Beer (Kanadensiskt)
Vete fan om det var starkare i smaken. I tillverkningsprocessen så frös de ner ölen. Då togs vattnet bort och det skulle bli en mer koncentrerad smak? Detta enligt ettiketten och reklamen på TV. Fan trot en starköl är ju en starköl oavsett om man fryser ned den för att nå de magiska 5% man vill åt.
Men det var helt OK öl, när man stod och laddade inför matcherna i VM det året.

Citat:
Labatt Ice
Lager, 5.6% alc./vol.

Labatt Ice, introduced in 1993, was the world"s first Ice Brewed™ beer and the most successful new brand introduction in Canadian brewing history. Labatt Ice is a fully fermented liquid, chilled to approximately -4°C until ice crystals are formed and removed. It then proceeds to aging, where it matures at cold temperatures. With no preservatives, Labatt Ice uses a unique blend of specially selected North American and European aromatic hops that result in a smooth, full flavour, with a lighter taste than other higher-alcohol products.

Jag har ingen aning om varför man får för sig att göra en sån grej mer än i PR-syfte. En vettig bryggare som vill uppnå starkare alkoholhalt använder sig av annan jäst eller sockerrikare malt, allt för att ha fullständig koll på bryggprocessen.
Att frysdestillera öl låter dessutom som ett big no-no när man pratar att hålla stora kvantiteter. Men jag antar att det som vanligt är kvalitén på råvarorna som får stryka på foten när det gäller dessa hippa öl. (jfr kriek, framboise mm)

2006-12-19 02:35
Profil WWW
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Häner kanske lite ihop med ölskumsfrågan men:
Blir man fullare av skumpa ?

2006-12-31 21:24
Profil WWW
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat

Tyvärr, ja

2007-01-01 01:34
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat

Bakfullare, Tyvärr ja

2007-01-01 01:35
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Gott nytt jävla bakfylleår!

2007-01-01 09:28
Profil WWW
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Varför är matchtiden ändrad på lördag mot Edsbyn

2007-01-02 14:25
Profil ICQ
Användarvisningsbild

Svara med citat

Åhhh, det fattar väl alla?

Trettondagen avslutar julfirandet och inleder också epifaniatiden som varar under sex söndagar fram till fastan. Klart som fan att man vill flytta matchstart då"

2007-01-02 20:37
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
hoffa skrev:

Åhhh, det fattar väl alla?

Trettondagen avslutar julfirandet och inleder också epifaniatiden som varar under sex söndagar fram till fastan. Klart som fan att man vill flytta matchstart då"

I klartext: Så att de vise männen på 65:an ska kunna tanka rejält men ändå hinna till matchstart. Törstiga får de inga uppenbarelser.

2007-01-02 23:43

Svara med citat
I klartext: Så att de vise männen på 65:an ska kunna tanka rejält men ändå hinna till matchstart. Törstiga får de inga uppenbarelser.

Hur gör man för att hinna i tid till matchstarten från 65:an? Matchen har alltid börjat när jag kommer.

2007-01-03 11:52
Profil ICQ
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat

Shit kommer de hit! Då vågar jag inte gå.

2007-01-03 13:13
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Nu när Holgersson har kommit tillbaka till den ärofyllda och otroligt gudomliga klubben VSK.
Borde då inte han be deras tillika ärofyllda och gudomliga supportrar om ursäkt för sina mindre ärofyllda och mycket mindre gudomliga fingrar som han visat för dem vid ett flertal tillfällen?

Personligen tycker jag att ett sådant ypperligt tillfälle är nu på Lördag mot Edsbyn. Då kan han inta plats brevid Wille nere vid sargen och offentligt be om ursäkt.
BE OM URSÄKT HOLGERSSON!!!!!
Så kanske vi kan ta dig tillbaka även på läktaren.

2007-01-03 14:47
Profil ICQ
Användarvisningsbild

Svara med citat
Så att de vise männen på 65:an ska kunna tanka rejält men ändå hinna till matchstart. Törstiga får de inga uppenbarelser.

Inte troligt.

Att finna en vis man på 65:an är ovanligt.
Att finna två visa män på 65:an är extremt ovanligt.
Att finna tre visa män på 65:an är extremt omöjligt.

2007-01-03 19:59
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat

Jag vet vilka dessa tre är

2007-01-03 21:15
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat

2007-01-04 15:09
Profil ICQ
Användarvisningsbild

Svara med citat

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 52,00.html

2007-01-05 19:42
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
det känns inte så jättebra... vilka klåpare det finns.. ](*,)

2007-01-05 21:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 387 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa